Här har vi samlat lite vanliga frågor och svar som vi på AssistansAkademin får.
Hittar du inte svar på din fråga här är du välkommen att kontakta oss för att få svar på just din fråga.
1. Vad är Assistansakademin?
Assistansakademin är en digital yrkeshögskola som drivs av JAG Utbildning, ett dotterbolag till Brukarkooperativet JAG. Våra utbildningar riktar sig till dig som arbetar som personlig assistent och vill fördjupa och bredda din kompetens. Alla utbildningar är avgiftsfria, CSN-berättigade och ges på distans på halvfart (50 % studietakt) för att kunna kombineras med arbete. Vi samarbetar med flera organisationer för att hålla våra utbildningar uppdaterade och kvalitetssäkrade. Ledningsgruppen bidrar med både föreläsningar, workshops, material och kunskaper och insikter kring de aktuella kunskaper, kompetenser och färdigheter Branschen efterfrågar.
2. Vilka utbildningar erbjuds just nu?
Under hösten 2025 och våren 2026 erbjuder vi tre YH-kurser:
Du hittar mer information på respektive kurssida om kursinnehåll, delkurser och startdatum.
3. Vilka är behörighetskraven för att söka?
För att ansöka till våra utbildningar behöver du:
Om du inte uppfyller alla formella krav kan du ansöka via reell kompetens — då görs en individuell bedömning av dina tidigare erfarenheter och kunskaper.
läs mer på sidan Ansökan och Behörighet
4. Hur går ansökningsprocessen till?
Klicka på ansök här på något av kurssidorna eller här för att komma direkt till yh-antagning.se
5. När är sista ansökningsdatum och när startar kurserna?
Det varierar beroende på kurs och period. Till våren 2026 gäller detta:
All information hittar du på kurssidorna under “Start & antagning”.
6. Hur ser studietakten och upplägget ut?
Studierna bedrivs på halvfart (50 %) för att ge flexibilitet och kunna kombineras med arbete.
Du studerar via vår digitala plattform (Learnster) och deltar i workshops, föreläsningar och diskussioner online.
Vissa moment är förinspelade, andra sker live digitalt.
7. Måste man delta vid vissa tider eller tider för livestream?
Ja, vissa digitala workshops och föreläsningar är schemalagda och innehåller obligatoriska moment och man bör sträva efter att kunna delta vid dessa. Vi är väldigt flexibla och de flesta workshops är frivilliga att delta på. (Det framgår tydligt i kursplan och schema när något moment är obligatoriskt eller examinerande och kan du ändå inte delta finns möjlighet till individuella upplägg.)
8. Krävs någon särskild teknik eller utrustning?
Du behöver ha tillgång till en dator med internetuppkoppling och kunna använda digitala verktyg för distansstudier. Det krävs också att du har ljud (mikrofon/hörlurar) och kamera för att kunna delta vid workshopstillfällen.
9. Är utbildningarna avgiftsfria och kan man få CSN?
Ja! Utbildningarna är avgiftsfria och CSN-berättigade.
10. Får man något intyg eller examen efter utbildningen?
När du har slutfört utbildningen utfärdas ett intyg med bevis på antalet avklarade YH-poäng och en beskrivning på utbildningens innehåll. Betyg ges i varje delkurs och dessa får du oavsett om du slutför hela utbildningen.
11. Varför krävs att man redan arbetar som personlig assistent?
Utbildningarna bygger på att deltagarna har praktisk erfarenhet inom assistans och kan koppla teorin till verklig arbetspraktik.
12. Kan man studera även om man är anställd hos olika arbetsgivare eller har flera uppdrag?
Absolut! Det spelar ingen roll vilken arbetsgivare du har eller om du för tillfälligt inte arbetar.
13. Hur många platser erbjuds till varje kurs?
Antalet platser är begränsat och varierar per kursstart.
14. Kan jag byta kurs mitt under pågående utbildning eller hoppa av?
Byten är inte möjliga under utbildningstiden. Avhopp går alltid att göra.
15. Vem kontaktar jag om jag har frågor om min ansökan eller kursen?
Du når oss via info@assistansakademin.se för allmänna frågor.
